Friday 8 April 2022

Är jag en Putin-kramare?

- För mig är en Putinkramare en som på något sätt försvarar eller stödjer Rysslands krig.

- Så är jag en Putin-kramare?

- Om du försvarar eller stödjer, ja

- Det beror på vad du menar. Själv anser jag inte att jag är det minsta Putin-kramare, men jag råkar nu vara en av de ytterst få här i världen som tycker att människor ska behandlas lika...

Den stora majoriteten av alla människor tycker ju inte det. De vill att den egna sidan ska behandlas bättre än motsidan. Regler ska gälla motsidan, men om den egna sidan "behöver" göra ett undantag mot regeln ska de självklart få det, vilket inte motsidan får. Det ska väldigt mycket till för att de ska erkänna att den egna sidan gjort något fel... utom i svepande ordalag som "Vi är inte perfekta, det ska villigt erkännas!".

När USA invaderade Afghanistan och Irak var därför alla svenskar och amerikaner hemskt ovilliga att se detta som det krigsbrott det faktiskt var. Inte ens när Manning avslöjade specifika krigsbrott inom dessa invasioner ledde det till åtal eller fällning (utom av Manning själv). Men JAG protesterade!... JAG gick i demonstrationståg mot USAs krig och skrev brev om benådning av Ms Manning!

Hade jag varit i Ryssland nu hade jag troligen gjort samma sak mot dem. Men samtidigt anser jag det fullt förståeligt att Ryssland, MOT BAKGRUND av USAs tidigare beteende mot andra länder, tar sin säkerhet i egna händer. Jag anser INTE att de har någon moralisk skyldighet att vänta tills de faktiskt blir anfallna (i enlighet med internationell lag), eftersom USA inte gör det. Och om de väntar tills USA anfaller kan det vara för sent, för dem.


Så jag anser nog faktiskt att Ryssland har betydligt starkare skäl att anfalla Ukraina idag än USA hade att anfalla Afghanistan och Irak 2001 och 2003.

Är det att försvara eller stödja Putins krig?

För det är inte min avsikt. Min avsikt är att stödja fred. Men för att få fred måste vi ha regler som gäller alla, även USA. SÄRSKILT USA faktiskt... eftersom de är starkast.


- Att i den här frågan blanda in Afghanistan och Irak är whataboutism. Kan inte användas som vare sig försvar, stöd eller förklaring till Rysslands krig.


Men herregud..... Jag ger upp.


-------------
Se Putins eget tal om skälen att anfalla Ukraina, från hans och Rysslands perspektiv:

Vladimir Putin's Speech on Ukraine and US Foreign Policy and NATO - 24 February 2022, ENG Subtitles

No comments:

Post a Comment